MUSICA: Talentinum 2024 (prémiový koncert)
Účinkují:
KLÁRA KLÁNSKÁ, housle | DAVID PAŠA, bicí nástroje | JAKUB WILLIAM GRÁF, violoncello
ALENA HRON, dirigentka
Filharmonie Bohuslava Martinů
Program:
FELIX MENDELSSOHN: Hebridy. Předehra, op. 26 (9´)
EINOJUHANI RAUTAVAARA: Inkantace – koncert pro bicí nástroje a orchestr (23´)
I. Pesante
II. Espressivo
III. Animato
* přestávka *
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Koncert pro housle a orchestr č. 3 G dur, K. 216 (24´)
I. Allegro
II. Adagio
III. Rondeau: Allegro
DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ: Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur, op. 107 (28´)
I. Allegretto
II. Moderato
III. Cadenza (attaca)
IV. Allegro con moto
Mezinárodní festival mladých koncertních umělců Talentinum pravidelně poskytuje nadějným interpretům příležitost vystoupit za doprovodu filharmonického tělesa, získat tak nenahraditelné zkušenosti a zároveň prokázat míru vlastní interpretační úrovně. Tato přehlídka s mezinárodním dosahem, jejíž první ročník se v tehdejším Gottwaldově poprvé uskutečnil v květnu roku 1972, se již spolehlivě etablovala na místní kulturní scéně a stala se její nedílnou součástí. Za půlstoletí své existence hostil tento podnik celou řadu význačných hudebníků a v průběhu května 2024 napíše již svoji sedmadvacátou kapitolu.
Na pódiu Reduty se představí trojice talentovaných interpretů – David Paša, Klára Klánská a Jakub William Gráf, orchestr zlínské filharmonie povede dirigentka Alena Hron. V programu zazní předehra Hebridy Felixe Mendelssohna, Inkantace pro bicí nástroje a orchestr Einojuhani Rautavaary, třetí houslový koncert Wolfganga Amadea Mozarta a první violoncellový koncert Dmitrije Šostakoviče.
***
David Paša studoval bicí nástroje na brněnské konzervatoři ve třídě Ctibora Bártka. Během studia začal pravidelně účinkovat v Národním divadle Brno a paralelně se stal i čelen Orchestrální akademie Filharmonie Brno.
V roce 2023 se stal tympánistou Národního divadla a nyní je v absolventském ročníku bakalářského studia na Janáčkově akademii múzických umění, kde studuje ve třídě Martina Opršála. Pravidelně se účastní konkurzů, díky kterým získává příležitosti vystupovat sólově s českými orchestry. V minulé sezoně tak uvedl v české premiéře koncert pro bicí nástroje a orchestr Inkantace Einojuhaniho Rautavaary s Moravskou filharmonií Olomouc a také s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Nyní tento koncert znovu uvádí společně s Filharmonií Bohuslava Martinů. Za nahrávku z koncertu s Janáčkovou filharmonií získal první cenu na Mezinárodní soutěži Fanny Mendelssohn. Na podzim 2023 vystoupil sólově na Moravském podzimu s koncertem Avnera Dormana Frozen in Time.
David Paša se částečně zaměřuje i na populární a rádiovou hudbu; má za sebou vystoupení na Rock for People nebo Colours of Ostrava. Pedagogicky působí na ZUŠ Vítězslavy Kaprálové v Brně.
***
Klára Klánská (2004) se začala věnovat hře na housle v pěti letech pod vedením prof. Ludmily Štětinové. V průběhu studia se zúčastnila mnoha soutěží. Mezi nejvýznamnější úspěchy patří vítězství v celostátním kole soutěže MŠMT (2014 a 2017), 2. ceny v Mezinárodní soutěži PhDr. Josefa Micky v Praze (2013, 2014, 2017), 2. cena v kroměřížské soutěži Archetti in Moravia a 1. cena v oboru komorní hra na soutěži Talents for Europe v Dolnom Kubíně, kterou získala v duu se svým bratrem Adamem. Jako vítězka soutěže Talent Prahy 5 také sólově vystoupila s orchestrem PKF - Prague Philharmonia. S tímtéž orchestrem spolupracuje od září 2023 jako členka Orchestrální akademie. V roce 2022 se stala finalistkou soutěže Agustin Aponte International Music Competition na Tenerife a vítězkou Akademie Václava Hudečka v Luhačovicích.
Nyní je posluchačkou pátého ročníku Pražské konzervatoře, kde studuje ve třídě prof. Pavla Kudeláska.
***
Jakub William Gráf se začal učit hře na violoncello pod vedením Mirko Škampy, pokračoval ve třídě Mirko i Martina Škampových, od října 2020 je studentem HAMU ve třídě Michala Kaňky a roku 2022 byl na stáži na Londýnské Royal College of Music ve třídě Raphaela Wallfische.
Zúčastnil se mistrovských kurzů u Emila Rovnera, Richarda Aarona, Jonáše Krejčího, Marka Jerieho, Jiřího Bárty, Tomáše Jamníka, Alisy Weilerstein a Jense Petera Maintze. Jako sólista doprovázen orchestrem vystoupil s PKF – Prague Philharmonia v Koncertu a moll C. Saint-Saënse a Koncertu č. 1 Es dur D. Šostakoviče, se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK ve Dvořákově Koncertu h moll a Dvojkoncertu J. Brahmse a se Západočeským symfonickým orchestrem v Mariánských lázních v Čajkovského Variacích na rokokové téma. Další významná sólová vystoupení se konaly v zemích jako Rakousko, Německo, Velká Británie, Turecko anebo Izrael. Jakub se rád věnuje i hudbě komorní – vystupuje v klavírním triu, a především jako člen znovu založeného Sukova kvarteta.
Je držitelem například ocenění ze soutěží Talents for Europe, 2022 – 1. cena se Sukovo kvartetem; Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, 2021 - Cena Viktora Kalabise; Violoncellová soutěže Jana Vychytila - 1. cena z let 2018, 2019, 2020; Cena pro nejlepšího českého účastníka, Cena za nejlepší provedení skladby B. Martinů, Cena Českého rozhlasu; Concertino Praga 2018 - titul Laureáta a cenu EMCY; Talents for Europe - 2017, 2. cena; Soutěžní přehlídka konzervatoří a hudebních gymnázií ČR 2017, 1. cena; Heranova violoncellová soutěž - 2017, 1. cena; Pro Bohemia - 2017, 1. cena a titul Laureáta.
***
Alena Hron si svým hudebním entuziazmem získává hudebníky nejen doma v České republice, ale postupně i v zahraničí. Spolupracovala již s většinou symfonických orchestrů v Česku (FOK – Pražští symfonikové, Janáčkova filharmonie Ostrava, Pražská komorní filharmonie, Jihočeská filharmonie, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Filharmonie Hradec Králové, Plzeňská filharmonie, Západočeská filharmonie Mariánské Lázně a další) a k mnohým je zvána opakovaně. Její Debut na Mezinárodním festivalu Pražské jaro 2023 zaznamenal velký úspěch. S Janáčkovou filharmonií vystoupila v Berlíně či Paříži a nahrála také kompletní orchestrální dílo české skladatelky Vítězslavy Kaprálové. Společně s Jakubem Hrůšou vedla orchestrální koncerty na Ševčíkově akademii v Horažďovicích během srpnů 2022 a 2023. Spolupracovala se sólisty jako jsou Josef Špaček, Wies de Boewé, Jan Mráček, Jan Fišer, Kateřina Kněžíková nebo Veronika Rovná.
Ze zahraničních spoluprací můžeme jmenovat Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz, kam ji pozvali na základě masterclass s curyšskou dirigentskou třídou, asistenci Kasparovi Zehnerovi při nové produkci Rusalky v Metách, orchestr Collegium Musicum Basel či Košice Philharmonic.
Profiluje se také v divadle. V Národním divadle moravskoslezském uvedla na podzim 2023 novou inscenaci Čajkovského Labutího jezera. Spolupracovala na nastudování Pucciniho La Bohémy v divadle F. X. Šaldy v Liberci a Verdiho Rigoletta ve Slezském divadle Opava. Tam také v roce 2021 nastudovala úspěšné muzikálové představení Funny Girl.
Spoluzaložila a do konce sezóny 2021/2022 umělecky vedla komorní sbor Punkt, který pod jejím vedením získal několik ocenění na prestižních zahraničních soutěžích a který se zaměřuje na soudobou tvorbu. V sezóně 2021/22 také spolupracovala s Pražským filharmonickým sborem.
Alena Hron zakončuje v červnu 2024 své druhé magisterské studium na prestižní Zürcher Hochschule der Künste ve třídě J. Schlaefliho a Ch. M. Muellera, díky čemuž dirigovala orchestry v Kostnici, Amiens, Göttingen nebo Soluni. Předtím studovala dirigování na Pražské konzervatoři (M. Němcová, H. Farkač, M. Košler), na The Academy of Performing Arts in Prague (T. Koutník, L. Svárovský, Z. Müller) a na Norges musikkhøgskole v Oslu (O. K. Ruud, S. Thorp). Účastnila se také dirigentských masterclass pod vedením Vasilije Petrenka, Christiana Ehwalda, Stefana Parkmana či Grety Pedersen.
Alena hraje na housle, klavír a zpívá, s čímž představuje svou autorskou tvorbu.