6.
října
2022

JAZZ: Tenor Battle (CZ, SK, UK)

začátek
19:30
místo
Reduta
kategorie
Koncerty
vstupné
110 Kč (abonenti zdarma)

Osian Roberts (GBR) a Ondřej Štveráček – tenor saxofony, Tomáš Baroš – kontrabas, Marek Urbánek – bicí

Souboj‬ dvou špičkových saxofonistů. Zkušený velšský saxofonista Osian Roberts bude bojovat o přízeň publika proti Ondřeji Štveráčkovi, jenž patří mezi nejvýznamnější české muzikanty posledního desetiletí. Ojedinělé hudební výkony, které je raritou vidět a slyšet!

Jedná se o projekt po vzoru saxofonových duelů, jako např. John Coltrane vs. Sonny Rollins. Kompozice jsou autorské, od obou leaderů plus několik standardů velkých jazzových saxofonistů jako byli John Coltrane, Sonny Rollins, Steve Grossman a další. 

Osian Roberts, narozen v Cardiffu ve Walesu, začal hrát na saxofon v devíti letech. Studoval na Královské konzervatoři hudby v Londýně a po jejím úspěšném zakončení v roce 1998 vystupoval s řadou předních britských muzikantů, mezi které například patří Sir John Dankworth, Iain Ballamy, Jim Mullen, Mike Carr a Peter Ind. Současně nahrával s mezinárodními hvězdami jazzu, jakými jsou Cedar Walton, George Mráz, Hod O'Brien a Peter Washington. Během svých turné procestoval přes 25 zemí světa včetně Thajska nebo USA.

Saxofonista Ondřej Štveráček patří už celé desetiletí k nejvýraznějším postavám nastupující jazzové generace v Česku. Je kmenovým hráčem orchestru Gustava Broma, pravidelně spolupracuje s Radovanem Tariškou, Ryanem Carniauxem a dalšími výraznými hráči, pohybujícími se ve středoevropském regionu i mimo něj jako jsou Jerry Bergonzi, George Mraz, Joe Cohn, Dennis Rowland, Philip Harper, Uwe Plath, Ryan Carniaux, Erik Doelman, Udo Van Boven, Igor Buttman, Mel Canady, Peter Beets, Stepan Markovic, Jonathan Crossley, Erik Rottenstein, Lubos Sramek, Klaudius Kovac, David Doruzka, Angelko Stupar, Milan Nikolic, Juraj Bartos, Oskar Rozsa, Jaromír Honzák a další.

Vedle aktivit sidemana však pilně rozvíjí svůj vlastní systém hry na saxofon nepřehlédnutelně inspirovaný jazzovou tradicí. Coltranův koncept tzv. Sheets of Sound prosakuje Štveráčkovým frázováním a jeho tónový témbr se bez pochyb inspiruje u stejného zdroje.

Ondřej Štveráček má s jazzovou legendou společné i dokonale zvládnuté jazzové řemeslo, nepřekvapí ho jakékoliv, byť i krkolomně uspěchané tempo, vypořádá se s libovolně komplikovanou harmonií či metrem. Ostatně kdo by mohl komukoliv vyčítat, že se učí od jedné z nejvýraznějších postav historie jazzu? V posledních letech se ovšem ve Štveráčkově hře neodbytně dere na povrch jeho vlastní hudebnická osobnost, z čehož těží jak on sám, tak jeho posluchači.

Tomáš Baroš se narodil 31. srpna 1985 v Teplicích. Patří mezi nejmladší a nejtalentovanější kontrabasisty. Pochází z hudební rodiny, kde se stal jeho tec Julius Baroš, známý trumpetista, velkou hudební a životní inspirací. Od 14 let se řadí do pražské jazzové scény, kde hraje s nejlepšími muzikanty v České republice.
Studoval na pražské hudební akademii obor kontrabas u pana profesora Květoslava Borovičky. V roce 1999 vyhrál první cenu v klasické soutěži v jeho kategorii. V roce 2003 mu byla udělena cena "Jazzman roku" na mezinárodním festivalu Jazz & Blues v Ústí nad Labem v soutěži juniorů. V roce 2004 dostal stipendium na Berklee College of Music v Bostonu. V roce 2012 vyhrál Jazz Prix s kvartetem Miroslava Hloucala.

Od roku 2004 je členem Gustav Brom Big Bandu a CZ-SK Big Bandu Matus Jakabcic.Od roku 2006 hrál s prjektem Idy Kelářové Jazz famelia project a mnohými dalšími jako např.: Ondřej Štveráček Q, Radovan Tariska sextet, Ondřej Krajnak trio. Jako účinkující hrál s hvězdami jako jsou: Alex Sipiagin, Igor Buttman, Benny Golson, Benito Gonzales, Piotr Wojtasik, New York voices, John Betsch, Adam Pieroncik, Harry Sokal, Douglas Sides, Winand Gabor, Dennis Rowland, Karen Edwards, a spolupracoval s: Pavel Wlosok, Pablo Held, Iva Bittová, Ida Kelarová, Ryan Carniaux, David Dorůžka, Uwe Plath, Filip Gondolán, Jure Pukl, Milo Suchomel, Karel Růžička jr. and sn., Emil Vyklický, Matuš Jakabčic, Luboš Šrámek, Klaudius Kováč a dalšími.

Znalcům české jazzové scény nemohl uniknout téměř raketový vzestup kariéry přerovského rodáka, bubeníka Marka Urbánka. Do Prahy přišel studovat na VOŠ Jaroslava Ježka a záhy na sebe upoutal pozornost předních odborníků na mainstream jazz ‒ např. Libora Šmoldase, Ondřeje Štveráčka, Rostislava Fraše a především Najponka. Urbánek sbíral první zkušenosti s jazzem už v rodném Přerově, mezi jeho první spoluhráče patřil i pianista Martin Konvička, se kterým spolupracuje dodnes.

Působím především jako sideman v několika převážně českých projektech a tato role mě také nejvíce naplňuje. Konverzace se sólistou i s ostatními kolegy v rytmické sekci mi přijde velmi důležitá. Obecně v kapelách velice postrádám, když žádný dialog neprobíhá a například sólista neposlouchá podněty svých spoluhráčů. V takovou chvíli pro mě doprovázení postrádá smysl, ačkoli to platí samozřejmě jen pro improvizovanou hudbu. V ostatních žánrech jsou důležité jiné věci,“ popsal svou hudební filozofii Urbánek.

Mohlo by vás zajímat

JAZZ: Sound Pack (PL)
JAZZ: Sound Pack (PL)
28. listopadu
19:30
Reduta
prosinec 2024
MUSICA: Barocco Sempre Giovane
MUSICA: Barocco Sempre Giovane
10. prosince
19:30
Reduta
JAZZ: Rusty Cowboys
JAZZ: Rusty Cowboys
19. prosince
19:30
Reduta
leden 2025
MUSICA: Novoroční koncert s přípitkem starosty města
MUSICA: Novoroční koncert s přípitkem starosty města
2. ledna
19:30
Reduta
JAZZ: Ondřej Štveráček Quartet
JAZZ: Ondřej Štveráček Quartet
16. ledna
19:30
Reduta
únor 2025
JAZZ: Los Quemados
JAZZ: Los Quemados
20. února
19:30
Reduta